دسته‌بندی نشده

ویژگی‌های کفش ایمنی مناسب کار

ویژگی‌های کفش ایمنی مناسب کار

برای افزایش ایمنی در کارهای پر خطر بهتر است که از کفش ایمنی استفاده کنیم. کفش‌های ایمنی نوع خاصی از کفش‌ها هستند که از پای شما در برابر سقوط اجسام یا ریختن مواد داغ و … روی آن جلوگیری می‌کند. پا قلب دوم انسان است و اگر به آن آسیبی وارد شود قطعاً مشکلات بی‌شماری برایتان به وجود خواهد آمد. مهره‌های گردن و کمرتان ارتباط مستقیمی با پاهایتان دارند و در صورتی که پا آسیب ببیند به آنها نیز آسیب وارد می‌شود. اگر کار و حرفه شما در ردیف شغل‌های پر خطر است، پیشنهاد می‌کنیم که ایمنی کار را جدی گرفته و نسبت به تهیه کفش‌های ایمنی اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی‌های کفش ایمنی مناسب کار صحبت کنیم. همراه ما باشید.

استانداردهای کفش ایمنی

یک کفش که از ایمنی کاملی برای کارهای پر خطر برخوردار است، استانداردهای زیر را داراست:

  • ایمنی و امنیت: یکی از ویژگی‌های کفش‌های ایمنی که با استانداردهای جهانی تأیید شده است، یک انگشت پا می‌باشد که امکان تحمل فولادی عظیم و الجثه به وزن 20 کیلوگرم به شکل عمودی از 1 متر باشد و علاوه بر این توانایی جذب 200 ژول از انرژی جنبشی را داشته باشد.
  • راحتی و بهداشت: کفش‌هایی که ایمنی هستند باید راحت نیز باشند چرا که کارگران در مدت زمانی طولانی آنها را به پا می‌کنند. کفشی که با ایمنی استاندارد می‌باشد می‌بایست پشتیبانی پایه و قوس، انعطاف‌پذیری، پاشنه پا و جذب ضربه پاشنه را فراهم نماید.
  • طول عمر: کفشی که استاندارد است از طول عمر بالایی نیز برخوردار می‌باشد. کفش‌های ایمنی معمولاً از جنس چرم گاو یا بوفالو هستند. این کفش‌ها دوام زیادی داشته و دیرتر فرسوده می‌شوند. به همین جهت گزینه خوبی برای استفاده طولانی مدت در محیط کار می‌باشند.

رویه کفش ایمنی

 

رویه کفش‌های ایمنی به این جهت که حفاظت و مراقبت بیشتری از پاهای شما کنند، در جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند. رویه کفش‌های ایمنی ویژگی‌هایی نظیر خاصیت ضد ضربه بودن، ضد پارگی و فرسودگی، ضد اسید و ضد رطوبت را دارا هستند. شما می‌توانید رویه کفش‌های ایمنی را در سه مدلی که در زیر ذکر و معرفی می‌کنیم خریداری کنید.

  • چرم مصنوعی: در صورتی که تا طولانی مدت از کفش‌هایی با رویه چرم مصنوعی استفاده کنید، باید منتظر بوی بد پا نیز باشید. این چرم‌ها شکلی شبیه به چرم را دارند اما تمام خاصیت‌های آن را دارا نیستند. این نوع چرم باعث افزایش عرق پا هم می‌شود.
  • چرم خالص: از این نوع چرم در انواع کفش‌های ایمنی استفاده می‌شود و ضخامتی مناسب و خوبی داراست. این نوع چرم در سه مدل چرم ورقه شده، چرم با رخ اصلاح شده و چرم با رخ کامل استفاده می‌شود و دارای تهویه مناسب نیز است.
  • پلاستیک: برخی از کفش‌ها از جنس پلاستیک می‌باشند. ضخامت پلاستیک بر حسب میلی‌متر سنجیده می‌شود. پلاستیک رویه‌ای ضد ضربه است و از کیفیت خوبی نیز برخوردار می‌باشد. پلاستیک‌ها وزن مناسبی داشته و به خوبی از پا مراقبت می‌کنند.

نوع رویه در قیمت کفش ایمنی تأثیرگذار است! در هنگام خرید کفش به جنس رویه آن دقت کنید تا هزینه مقطوع و مناسبی به جهت قیمت کفش ایمنی که مغازه‌دار در نظر گرفته است پرداخت کنید.

آستر کفش ایمنی

یکی از ویژگی‌های کفش ایمنی خوب داشتن آستر مناسب است. در صورتی که از کفش‌هایی با آستری غیر بهداشتی استفاده کنید، پاهای شما بوی نامطبوع می‌گیرند و علاوه بر این امکان به‌وجودآمدن میخچه در آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. از جمله اتفاقات بد دیگری که در صورت استفاده از آستر نامناسب برای پای شما می‌افتد ایجاد باکتری و قارچ است. پس بهتر است قبل از خرید کفش ایمنی به آستر آن توجه داشته باشید تا مبادا کفشی با آستر غیر بهداشتی بخرید.

جنس زیر کفش ایمنی

جنس زیره کفش ایمنی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع کفش‌ها جنس زیره‌شان است که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. جنس زیر کفش‌های ایمنی شامل انواع مختلف می‌باشد که در زیر آنها را ذکر می‌کنیم:

  • کفش زیره tpu
  • کفش زیر roberr
  • کفش زیره چرمی
  • کفش pu
  • کفش با زیر پلی‌استر
  • کفش با زیره پلی‌اتر
  • کفش دودانسیته

جنس زیره کفش‌ها در قیمت کفش ایمنی تأثیرگذار هستند!

جنس سرپنجه و میزان تحمل ضربه

به جهت مراقبتی و محافظتی، سرپنجه‌های فولادی کفش‌های ایمنی عامل اصلی مراقبت از پا در برابر ضربات می‌باشد که می‌بایست جنس آن از نوع فولاد آبکاری شده باشد. این نوع فولاد می‌بایست که قدرت تحمل ضربه حداقل 200 ژول را دارا باشد و اگر خلاف این امر صورت پذیرد، سرپنجه می‌تواند به عنوان عاملی برنده عمل کرده و باعث قطع شدن انگشت‌های پای شما بشود.

در هنگام خرید کفش ایمنی باید به جنس سرپنجه و میزان تحمل آن دقت ویژه‌ای کنید تا در نهایت بتوانید یک کفش مناسب و استاندارد برای کار خود خریداری نمایید.

تأییدیه‌های لازم از سوی اداره کار

کفش ایمنی مناسب که استاندارد نیز می‌باشد تمام تأییدیه‌های لازم از سوی اداره کار را دریافت می‌کند. یک کفش خوب و مناسب کفشی است که بتواند از سوی اداره کار تأیید شود و اگر شما کفشی بخرید که از سوی این اداره تأییدیه‌ای دریافت نکرده است، نمی‌توانید نسبت به کارایی کفش و عملکرد مناسب آن اطمینان خاطری داشته باشید.

توجه کنید که گاها ممکن است قیمت کفش ایمنی کم باشد اما از سوی اداره کار تأیید نشود! چنین کفشی مناسب نیست و نباید بخرید. شما باید اقدام به خرید کفشی کنید که مورد تأیید اداره کار است.

خرید کفش ایمنی

کفش ایمنی یکی از لوازم و وسایل لازم برای انجام کارهای پر خطر است. ضرورت استفاده از کفش‌های ایمنی به قدری است که اگر از آنها استفاده نکنید اما به‌وجودآمدن خطراتی از جمله له شدن و شکستگی پا، برق گرفتگی پا، سوختگی، بریدگی و صدمات اسکلتی عضلانی است. این کفش‌ها موجب می‌شوند تا از لیز خوردن شما جلوگیری شود، مواد شیمیایی به پای شما نرسد و در نهایت بتوانید به بهترین شکل به کار خود در امنیت کامل ادامه دهید. قیمت کفش ایمنی مختلفی با توجه به جنس کفش و موارد دیگر این‌چنینی تعیین می‌شود. شما می‌توانید کفش‌هایی که امنیت کافی برای محیط کارتان دارند را با قیمت مناسب از مراکز خرید معتبر تهیه کرده و استفاده کنید.

اگر قصد خرید کفشی که دارای ایمنی مناسب است را دارید، حتماً به نکات و مواردی که در طول این مطلب به آنها اشاره کردیم توجه کنید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا آشنای بیشتری با این کفش‌ها داشته و با دید بازتری اقدام به خرید کنید. در صورت بی‌توجهی به این نکات ممکن است کفشی بخرید که استاندارد نیست و در صورت استفاده مشکلات جدی و بسیاری برایتان به وجود می‌آورد.

اگر نمی‌خواهید در محیط کاریتان دچار مشکلات جسمی شده و مداوم خطرات مختلف پای شما را تهدید کنند، نیاز است تا کفشی متناسب با محیط کاریتان بخرید. به این منظور باید در ابتدا مناسب‌ترین کفش را برای محیط کار شناخته و سپس اقدام به خرید نمایید. به این منظور می‌توانید از کارشناسان فروش کفش ایمنی کمک بگیرید تا با توجه به نیازی که دارید شما را در خرید راهنمایی کنند.